Årsmøte 2018 – Hurtigbåtforbundet 30 år!

Hurtigbåtforbundet er 30 år og årsmøtet 2018 ble lagt til Svalbard for å feire jubileet.

Det ble en innholdsrik og flott tur med mange fine opplevelser. Deltakerne fikk først presentert Svalbards historie i en kulturhistorisk vandring hvor et besøk på Svalbard Museum og Svalbard Galleri var lagt inn. Et besøk i Svalbard Kirke samt en busstur rundt i byen gav et godt inntrykk av byen og naturen.

Størstedelen av lørdagen gikk med til årsmøtesakene og faglig påfyll. Vedtektene ble vedtatt endret slik at styret nå består av fem representanter. Ny strategiplan ble også vedtatt.

Lørdag kveld var det tur til Camp Barentz som ligger ca 10 km fra Longyearbyen sentrum, ikke langt fra Gruve 7. En meget dyktig guide tok imot deltakerne og loset alle trygt inn i lavoen. Selvsagt med riflen på ryggen siden vi var utenfor isbjørntrygt område. Her ble det servert tradisjonsmat fulgt av like tradisjonell drikke mens guiden fortalte engasjert om isbjørnen og Svalbard.

Søndag var det tur med hurtigbåt til Barentsburg. Her var det to dyktige guider som fulgte hver sin gruppe rundt i byen og fortalte byens historie og nåværende situasjon. Flere fargerike bygninger og et spesielt kapell bygget i forbindelse med flyulykken på Operafjellet var av stor interesse.

På turen tilbake passerte vi den gamle russiske gruvebyen Grumant som er i relativt dårlig forfatning siden den ble fraflyttet for snart 60 år siden.

Om kvelden var det guidet tur i Gruve 3, et interessant innblikk i gruvedriften og gruvebusens historie, en historie som på Svalbard går mot slutten. Flere fikk prøve seg i faget ved å krabbe langs den 60 cm høye gruvestollen.

Selve jubileet ble feiret i Gruve 3 sitt dagrom med fireretters middag, sang av mannskoret Store Norske og gode taler. Spesiell heder til Gunn Lovise Gautesen som i 2018 deltok i sine siste tarifforhandlinger etter mange år i forhandlingsutvalget. Edgar Ådnanes fra Kystverket Vest var spesielt invitert til jubileumsfeiringen. Han fikk takk og mange lovord for sin store innsats og gode samarbeid med Hurtigbåtforbundet i arbeidet med nytt merkesystem langs kysten.

Interessant tur til Barentsburg.