fbpx

Flott markering av nye båter i ruter i Hordaland

GulenSkyss og Måløy Verft slo på stortrommen da de inviterte til dåp av Rose Ekspress og Øyrosa. Arrangørene hadde sørget for alt som hører med ved slike anledninger. Da er det bare rett og rimelig at de tilfeldig fikk både flyoppvisning og fyreverkeri som bonus.

Tre av rederiets fire båter lå ved kai på Espevær da den nye Espeværsbåten Rose Ekspress, – og den sterkt oppgraderte Øyrosa ble døpt. Tornerose utførte nemlig rutetjeneste til til Espevær mens de to andre ble døpt. Været kunne ikke vært bedre og det bidro til at et stort antall gjester med ordfører i Bømlo Odd Harald Hovland i spissen var møtt opp for å se fartøyene vel døpt. Etter dåpen var det prøvetur med tilhørende servering av det beste fra Espevær og noe fra Frankrike i glassene.

Etter arrangementet på Espevær  gikk turen over Sletta til Haugesund der dåpsmiddagen ble gjennomført på Rica Maritim Hotel med utsikt til de flaggpyntede båtene ved kaien. Gudmor for Rose Ekspress er Silje Flåten og for Øyrosa  Malene Vold, – begge døtre av Per Vold.

De mange talene under middagen understreket det gode samarbeidet mellom oppdragsgiver, verft, underleverandører og rederi. Det som kanskje gjorde sterkest inntrykk var måten de ansatte fremhevet Per Vold sin inkluderende måte å drive virksomheten på. GulenSkyss er nok et rederi der delegering og ansvar har en helt spesiell betydning. At dette var av den største viktighet i en tid der rederiet og familien har vært gjennom flere vanskelige utfordringer fikk vi høre flere eksempel på.

Måløy Verft sin islandske eier Ossur Kristinsson takket i sin tale både de ansatte og rederiet for vel utført jobb samtidig som han gav utrykk for stor tilfredshet med det han og kona Bjørg fikk delta på denne dagen.

Rose Ekspress

Rose Ekspress er konstruert av Ola Lilloe-Olsen etter rederiets spesifikasjoner og kravene i anbudet fra Skyss. Båten er et hurtiggående ro-ro fartøy med en lengde på 24 meter, og en servicefart på ca. 22 knop. Passasjerantallet er 47. Båten kan ta to biler og en god del last.

Ruten til og fra Espevær er kort, men værhard. Fremdriftsanlegget er levert av MANCRAFT  og utgjøres av  2 x MAN D2842 LE dieselmotorer med ytelse på 441 kW tilkoblet  ZF 665 gir samt komplett propellanlegg med ror ble levert av WestMekan. Kapteiner på hvert sitt skift blir Magnus Larsen og Amund Agasøster.

Øyrosa

Øyrosa ble tilbakelevert til GulenSkyss fra Måløy Verft nøyaktig på kontraktstid 30.12.2013 slik at rederiet kunne starte i de nye oppdragene som ble vunnet i anbudskonkurranse. Den tidligere Bråttøy, levert fra samme verft i 1995, er totalrenovert med nye MAN motorer på 598 hk, baugthruster på 50 hk, dekkskran, ny landgang utviklet av verftet samt komplett ny innredning utført av Fjordesign, som også har stått for innredningen av Rose Ekspress. Øyrosa skal tafikkere ruten i Øygarden.

 

Rose Ekspress ruver godt i innseilingen til Espevær

 

 

Kaptein Magnus Larsen og gudmor Silje Flåten

 

 

Reder Per Vold, kaptein Amund Agasøster, gudmor Malene Vold og daglig leder Evald Bortne fra verftet

 

 

Øyrosa på Sletta

Arkiv