[04.11.2021 PRESSEMELDING] Troms og Finnmark fylkeskommune får i dag levert kombibåten som, i tillegg til
passasjerer, kan frakte et 19 meter langt vogntog på opptil 50 tonn!

Foto framside: MS «Hollendaren», Ove Kristian Leirgulen.

MS «Hollendaren» blir det største fartøyet i drift i Snelandias rutenett i Finnmark og skal
primært gå i Måsøy-bassenget. Foto: Ove Kristian Leirgulen.

– I Finnmark er de fleste hurtigbåtene bilførende båter. Hollendaren blir hentet inn for å øke den
totale flåten i fylket, slik at vi står bedre rustet når ras eller lignende stenger samfunn og gjør at vi må
sette inn reserveruter til veiløse samfunn på kort varsel. Båten vil altså styrke reservekapasiteten i
Finnmark, forteller Ole Håkon Tønseth Haraldstad ass. avdelingsleder/seksjonsleder drift øst i
fylkeskommunen.
Fylkeskommunen ønsket en fleksibel båt med gode muligheter for både last og passasjerer. Det har
resultert i en hurtigbåt som tar 73 passasjerer, har lastekran og et bildekk med plass til et vogntog på
inntil 19 meter – eller 8 biler.

Hurtigbåten tar 73 passasjerer, har lastekran og dekk med plass til et vogntog på inntil 19
meter eller 8 biler. Foto: Brødrene Aa.

Slitesterkt dekke

Brødrene Aa har designet en hurtigbåt der dekket skal kunne tåle et akseltrykk på 12 tonn. Båter som
skal ta personbiler må til sammenligning tåle et akseltrykk på 2 tonn.
– Det som er litt spesielt med denne båten, er at dekket er laget i karbonfiberkompositt. Mange vil
kanskje tro at en båt som skal tåle en tung lastebil om bord, må ha et ståldekke, sier Tor Øyvin Aa,
daglig leder i Brødrene Aa.
Karbonfiberkompositt er et slitesterkt materiale med lang levetid. På denne båten var det behov for
å forsterke deler av dekket og Brødrene Aa landet på å bruke et byggeprinsipp som er brukt til
brokonstruksjoner. Det er gjort grundige analyser for å konstruere et dekk som tåler et så høyt
akseltrykk.
– Vi har i tillegg installert ballasttanker framme og bak i båten, for å håndtere lastvariasjoner,
forklarer Aa.
Når for eksempel en lastebil full av fisk, eller en sementbil kjører om bord bak, må lastetanken
framme fylles med sjøvann for å utligne vekt i fartøyet.

Dekket er i karbonfiberkompositt og tåler et akseltrykk på 12 tonn. Foto: Ove Kristian
Leirgulen.

Allsidig bruk

I tillegg er båten utstyrt med et romslig lasterom og en stor kran til å laste båten. Kranen kan også
brukes til å løfte om bord biler. Landgangsløsningen er fleksibel og gjør det mulig å ta om bord
passasjerer, herunder rullestolbrukere, på kaier med ekstra stor forskjell på tidevann.
Hurtigbåten kan holde en operasjonsfart på 26 knop, og har dermed et bredt bruksområde.

– Samtidig som båten skal kunne ta både tung last og passasjerer, skal den ferdes i røft farvann og er
godkjent for å operere i bølgehøyder på opptil 4 meter. Derfor er lastedekket utstyrt med surrefester
for 10 tonn, for å sikre lasten.
– Det er òg strengere brannkrav til hurtigbåter som tar biler, så her har vi installert pop-up dyser for
skumbrannslukking, legger Aa til.
Fylkeskommunen gleder seg til å ta hurtigbåten i bruk og få styrket kapasiteten:
– Hollendaren skal inn som hovedfartøy i MåsøyXpressen. Der vil han dekke trafikken i det som
tidligere var et fergesamband, og derfor har til dels stort behov for kjøretøytransport – spesielt i
sommerhalvåret, forteller Tønseth Haraldstad.

Fakta MS Hollendaren

Verft: Brødrene Aa i Hyen
Byggemateriale: Carbonsandwich, vinylester
Motor: 2 x MAN D2862LE438 Tier 3 – 882 kW
Gir/framdrift: Servogear
Lengde: 38 meter
Bredde: 10 meter
Antal passasjerer: 73
Marsjfart: 26 knop

Om Brødrene Aa

Brødrene Aa AS er verdensledende innen konstruksjon og bygging av hurtiggående båter i
karbonfiber. Selskapet sitt hovedkontor og -verft ligger i Hyen i Sogn og Fjordane, med aktivitet i
Bergen, Eikefjord, Sandane og Guangzhou, Kina.
Brødrene Aa leverte sin første båt i karbonfiber i 2002. Teknologi og byggeteknikk har gjennom årene
blitt kontinuerlig videreutviklet og selskapet har levert et stort utvalg fartøy både for det
innenlandske og internasjonale markedet. Brødrene Aa AS er eid av Brødrene Aa Eiendom og CKS
Investment Norway. For mer informasjon: www.braa.no

Kontaktperson Brødrene Aa:
Dagleg leiar Tor Øyvin Aa, mobil: +47 950 57 187

Trom og Finnmark fylkeskommune:
Ass. avdelingsleiar/seksjonsleiar drift øst Ole Håkon Tønseth Haraldstad, 78 96 30 46
Rådgjevar sjøfart Elin Hoel, 78 96 31 78